Distributie

Bij ons bent u geen nummertje, Behalve nummer 1.

De distributieriem is een  getande riem die in moderne verbrandingsmotoren de overbrenging vormt tussen de krukas en een of meer nokkenassen. De nokkenas opent en sluit de kleppen, die zich doorgaans in de cilinderkop bevinden.

Niet elke auto heeft een distributieriem, sommige merken gebruiken een ketting of tandwielen. De voordelen van een riem zijn dat hij minder geluid maakt, geen smering nodig heeft en lichter van gewicht is.

Een nadeel van een distributieriem is dat hij regelmatig vervangen dient te worden, doordat hij aan slijtage onderhevig is en daardoor zou kunnen breken. Wanneer dit gebeurt, kunnen de zuigers in de bovenste stand de geopende kleppen raken en ernstig beschadigen, wat zeer prijzige reparaties tot gevolg heeft. De meeste distributieriemen hebben een levensduur van 60.000 - 120.000 kilometer of een aantal jaar, voorgeschreven door de fabrikant. Daarbij is de afgelegde weg of tijd doorslaggevend voor het vervangen van de riem. Bij extreme weersomstandigheden of indien zware prestaties van het voertuig worden geëist, dient de riem vaker te worden vervangen.

De distributieketting is echter gemaakt van gehard staal en hoeft in tegenstelling tot de distributieriem niet zo vaak vervangen te worden. Raadpleeg het instructieboekje van uw auto om uit te vinden of er sprake is van een distributieketting of –riem. U kunt natuurlijk ook met ons contact opnemen

 

Autobedrijf Robert Nijenhuis.

  • Betaalbaar onderhoud voor alle automerken- en typen
  • Goed opgeleide monteurs
  • Persoonlijke aandacht en advies
  • U behoud bij ons uw fabrieksgarantie
  • Pech onderweg service door heel Europa bij regulier onderhoud